Hvad er et ABS system og hvordan virker det i en bil?

ABS-enheden er et system, der først blev brugt i en Formel 1-bil i 60'erne. Omtrent 60 år senere kan vi ikke længere forestille os nye biler uden antiblokeringssystem. Faktisk er et ABS-system nu obligatorisk med udviklingen af ​​nye biler og motorcykler. Selv de første e-cykler er nu blevet udstyret med et ABS-system. Men hvordan fungerer sådan en ABS-computer egentlig, og hvordan reducerer den antallet af ulykker?

Fordelen ved ABS i forhold til tidligere

Som navnet ABS (blokeringsfri bremsesystem) antyder, sørger ABS for, at hjulene på en bil ikke kan blokere. Især ved opbremsning på dårlige veje eller i dårligt vejr øges chancen for at et hjul blokerer på grund af det reducerede vejgreb. Når hjulene blokerer, har det naturligvis stor betydning for bremselængden. På tør vejbane er bremselængden omkring 10 % længere end på en bil med ABS-system, mens bremselængden under regnvejr endda kan være 30 procent længere!

Hvordan fungerer et ABS-system?

Et ABS-system gør faktisk ikke andet end at lave en "pumpende" bevægelse, når et eller flere af hjulene truer med at låse under bremsning, hvilket får hjulet til at fortsætte med at rulle. Præcis hvad du selv skal gøre, når du vil forkorte bremselængden! For at opnå dette stykke opfindsomhed har et blokeringsfrit bremsesystem tre komponenter, der tilsammen udgør en del af ABS-systemet. Disse dele er pumpemotoren, HCU'en og ABS ECU'en.

Pumpe motor

Som nævnt giver ABS enheden en pumpende bevægelse mod kaliberen, så hjulet ikke kan låse. Dette er en meget hurtig proces, der gentages dusinvis af gange i sekundet. ABS-systemets pumpemotor sørger for at holde trykket på bremsesystemet. Dette tryk er nødvendigt, når ABS-enheden griber ind for at lave pumpebevægelsen.

HCU

HCU står for "Hydraulic Control Unit". HCU'en er en aluminiumskomponent med forskellige ventiler og kanaler. Når ABS'en griber ind, er det vigtigt at lette det tryk, som systemet opbygger ved at bremse et hjul. Dette gøres via ventilerne. Ydermere er der forskellige aktuatorstifter på HCU'en, der kan åbne og lukke kanalerne i ABS'en.

ABS ECU

Hvor en "normal" ECU er til motoren, er ABS ECU for det blokeringsfrie bremsesystem. Baseret på data fra f.eks. hjulsensorerne og tryksensorerne bestemmer ABS ECU’en, om ABS’en rent faktisk skal handle. Så snart ECU'en opfanger en "forkert" værdi, udløses pumpemotoren til at handle.

ABS med ESP

Ud over det konventionelle ABS-system bruger flere og flere enheder ESP, som står for Electronic Stability Program. Mens ABS sikrer, at hjulene ikke låser under opbremsning, sørger ESP for, at bilen faktisk kører i den retning, som føreren ønsker. Når bilen lider af under- eller overstyring, bremser ESP-funktionaliteten et eller flere hjul, så bilen kører i den rigtige retning. ESP sikrer derfor en stabil køreadfærd i alle kørselsretninger. Eksempler på ABS-enheder, der bruger ESP, er ATE MK26 ESP og Bosch 8 ESP. Takket være ESPs store sikkerhedsfordele er alle nye biler siden 2014 forpligtet til at have ESP-funktionalitet. ESP leverer forskellige undersøgelser, nemlig omkring 30 % færre ensidige ulykker.