Instrumentpanel Ford Focus 2

Ford Focus II 2005-2010 - Instrumentpanel
Ford Focus II 2005-2010

Instrumentpanel

Tilmeld dig for at se priser

Et køretøj der ikke kan starte eller som har svært ved det på grund af et defekt instrumentpanel. Det lyder måske mærkeligt for lægfolk, men det kunne faktisk være tilfældet. De elektroniske enheder i moderne biler er meget afhængig af samspillet, så fejl i et komponent, kan nemt brede sig til andre komponenter.

Signaler der sendes fra hovedkomputeren til instrumentpanelet, når ikke altid frem - med de associerende problemer, det kan give såsom manglende evne til at accelerere eller starte. Som det kan ske i en Ford Focus serie DA2. Skulle den pludselig ikke kunne starte hjælper det nogle gange, at give det et let slag ovenpå. Det er dog ikke denne slags håndspålæggelser, der ligefrem helbreder. Så et besøg på briksen i vores tekniske afdeling, vil være et udmærket forslag.

Hvad går galt? På Ford Focus 2 ses ofte canbus fejl med fejlkode U1900 og hvor flere af nålene går i nul samt displays, der bliver ustabile. Der findes små netværk med modstande overalt i et Printed Circuit Board (PCB). Små revner i disse netværk medfører forskellige fejl. Og disse netværk har en kompleks struktur der kræver grundig fejlfinding, at identificere problemet herunder forbindelser til chips mv.

Ford Focus 2 PCB

Genopbygningsprocessen:

Det kræver flere tests at få en diagnose. Det tog os lang tid og research, at finde rede i samt bruge de indgående CAN beskeder, men det hjalp os til at udføre effektive kontroller samt at få de enkelte funktioner testbare. Vi bruger vores egenproducerede Vision testbænk der er sat til, at kunne kontrollere alle enheders funktioner særskilt. Det var noget af en udfordring, få alle funktionerne testbare. Dette instrumentpanel benytter sig af to forskellige CANBUSSER: et med en middelhastighed på 125kpbs og et andet med højhastigheds CANBUS på 500kpbs. Nogle af instrumentets funktioner er faktisk afhængige af flere signaler end kun CANBUS meddelelser.

Fejl, der bliver synlige under denne omfattende adgangstest, sammenlignes med reklamationen, som skulle matche. Ofte findes flere defekter end indledningsvis nævnt, hvilket dog ikke er noget problem, da hvert panel følger standard-genopbygningsprocessen. Enhver svagt område bliver der taget hånd om, hvilket viser den store forskel mellem reparation og genopbygning. Derfor er det ikke helt ligegyldigt, hvad der er defekt, og hvad der ikke er. Følgende områder kontrolleres altid for mangler eller svagheder:

  • Strømforsyning og masse

  • 5V kredsløb

  • Alle instrumentgruppens LED-lys, inklusive dem fra displayet samt nålene

  • Functioning of CAN HS and CAN LS (500kbps and 125kbps)

  • Transmission af forskellige signaler gennem CAN-busserne (RPM, hastighed, kølevandstemperatur osv.)

  • Transmission af forskellige signaler uden for CAN-busserne (gaspedalsignal, tankindhold)

Efter at alle problemer er blevet lokaliseret, fjernes glasset, og nålene løsnes forsigtigt. Det næste er specialistlodning. Vi vil ikke komme for meget i detaljer, men man skal være ekstremt forsigtig omkring de skrøbelige komponenter. Processoren kan nemlig blive overophedet eller blive kortsluttet. De kredsløb, der er blevet defekte, er omløb nu genskabt.

Remanufacturing Ford Focus PCB

Når alle fejl og svage områder er taget hånd om, kan enheden samles igen. Men hvordan sætter du nålene tilbage i deres rigtige position? For at løse denne udfordring programmerede vi vores Vision-testopsætning på en sådan måde, at nålene midlertidigt kan låses i en bestemt position, såsom 62 mph og 4000 rpm. Det bliver derfor meget nemmere at sætte nålene tilbage i deres rigtige positioner.

Vi returnerer bestemt ikke instrumentpanelet, før vi har testet den grundigt igen. Efter denne sidste test monteres glasset omhyggeligt igen, og vores logistikafdeling tager sig af den videre proces.

Ford Focus 2-instrumentgruppen i detaljer

Ford Focus-instrumentbrættet kan virke simpelt ved første øjekast, men det digitale display mellem de analogt udseende målere fortæller os faktisk, at det drejer sig om et moderne instrumentpanel. Selvom nogle funktioner ser ud til at være analoge, er de det faktisk ikke. Målernes nåle bevæger sig på grund af stepmotorer, som modtager deres signaler fra processoren. Disse signaler stammer normalt fra forskellige CAN-meddelelser, der blev sendt, nogle gange mere end hundrede gange i sekundet. Kun et stik forbinder instrumentet med resten af ​​bilen. Analoge speedometerkabler er blevet ret forældede.

Instrumentcluster Ford Focus PCB

Ser man nærmere på stikket, står det straks klart, at der bruges ikke mindre end 32 ben. Hvorfor bruger denne klynge så mange stifter, når der også bruges en CAN? Sendes ikke alle CAN-beskeder gennem to kanaler? Som vi allerede har forklaret, er denne instrumentgruppe forbundet til flere komponenter. Udover de almindelige forbindelser for Vcontact, Vbattery og masse, modtager klyngen også separate signaler, som ikke blev sendt gennem CAN. Vi vil give et par eksempler.
 

  • 1. Et af de signaler, der sendes gennem en separat kanal, er et modstandssignal, der kommer fra den elektroniske speederpedal. Dette signal modtages af en uafhængig pin og konverteres til en CAN-meddelelse, hvilket gør det muligt for signalet at blive nyttigt for Powertrain Control Module (PCM). Derfor er PCM helt afhængig af instrumentgruppen: når instrumentet svigter, er der intet signal fra speederpedalen. Du kan trykke på speederen så meget du vil, men der sker ikke noget...

  • 2. En anden stift er specielt reserveret til styring af instrumentbelysningen. Denne belysning består fuldt ud af LED-lys og får strøm fra lyskontakten. Når belysningen (f.eks. forlygter) er tændt, tændes klyngebelysningen også. Dæmpningsfunktionen styres af selve lyskontakten.

  • 3. Der er 3 stifter i brug, som kan forbindes til massen, når først menuen i klyngen er betjent ved at bruge knapperne på ratstammens kontakt. Betjening af disse knapper producerer et kort signal til processoren, som igen ændrer menuen på displayet.

  • 4. Vi glemte måske, at der ikke bruges 1, men 2 CAN-busser, hvilket resulterer i 2 stifter til mellemhastigheds-CAN og yderligere to til højhastigheds-CAN.

Budskabet er sikkert klart: I denne korte historie forklarede vi 12 stifter, der alle har deres egen funktion, og vi beskrev kun en lille del af alle funktionerne. Derfor er det ikke svært at komme til 32 ben i et multifunktionelt instrument som det i Ford Focus 2. CAN systemet er måske være blevet en uundværlig komponent i moderne biler, men den er bestemt ikke komplet og omfattende nok. Brugen af ​​separate signaler vil forblive eksisterende.

Men specialister vil sikkert også gerne vide, hvilke stifter der er forbundet med funktionerne beskrevet ovenfor? Vi har lavet en kort og praktisk liste:

  • Pin 06 = Masse

  • Pin 04 = 12v Vkontakt

  • Pin 09 = Klyngebelysning

  • Pin 17 = CAN(1)-L (500kbps)

  • Pin 18 = CAN(1)-H (500kbps)

  • Pin 22 = CAN(1)-L (125kbps)

  • Pin 23 = CAN(1)-H (125kbps)

  • Pin 32 = 12v Vbatt

Der er meget tilbage at fortælle om processoren, hukommelsen og CAN, men vi har allerede skrevet en omfattende artikel om en Volvo-instrumentgruppe, hvor disse emner er forklaret. Vi anbefaler at læse den til alle, der er interesseret i CAN- og CAN-beskeder. 
Til sidst (næsten) er der et praktisk tip, vi gerne vil nævne: Et uheldigt fænomen med moderne elektronik er, at den i al hemmelighed bliver ved med at bruge strøm, efter at den så ud til at være slukket. Dette kan også forekomme med instrumentgruppen på Ford Focus 2, som bruger 0,06 mA i standby-tilstand og omkring 0,7 mA, når den er tændt. Hvis du gerne vil måle, om instrumentet i hemmelighed bruger elektricitet, kan disse værdier bruges som reference.

Demontering af enheden

Vær opmærksom! Vi ved af erfaring, at glasset i kombiinstrumentet let knækker ved adskillelse. Instrumentet er korrekt fastgjort til instrumentbrættet, og for meget spænding eller tryk på visse steder kan forårsage brud eller revner i glasset: Ford Focus II 2005-2010. Denne er synlig, så snart du er logget på.

Demontering af instrumentet er relativt let, men vær forsigtig. Træk først i det (klikkede) øvre låg, der forbinder ratstammen med instrumentbrættet. Når de er fjernet, bliver to Torx-skruer synlige, der holder instrumentet. Fjern skruerne, men træk ikke i bunden endnu. Det er nemlig klogere at starte i oversiden, hvor instrumentpanelet klikkes ind på instrumentbrættet på flere punkter. Frigørelsen bliver nemmere ved at skubbe noget mellem klyngen og instrumentbrættet (hvilket der også er specialværktøj til), men pas på, at glasset ikke går i stykker, og at beskadige instrumentbrættet. Når den er frigivet, er den sidste ting at gøre, at tage stikket ud på bagsiden.