Hvordan virker en DSG gearkasse og hvad er forskellen på en DSG6 og en DSG7?

Hvad er den første ting du tænker på, som er den vigtigste automobile opfindelse fra 2003? Ingen ideer? Uden rigtigt at have tænkt over det, var 2003 et år, der fik massiv betydning for bilindustrien. Set i historiebøgerne blev Tesla grundlagt det år. Den nye generation af Toyota Prius blev offentliggjort og VW kom pludselig på markedet med en komplet ny gearkasse, der blev brugt i VW Golf R32: en "Direktschaltgetriebe" en dobbltudkoblingsenhed, bedre kendt som DSG.

Nogle år senere, kan man ikke længere ignorere disse tre biler med de udviklinger, som alle blev salgssucceser. I de 15 efterfølgende år er flere end 26 MILLIONER BILER udstyret med DSG6 eller DSG7 automatgearkasser. of

Hvordan DSG gearkassen virker

dsg6-dsg7-tcu

Den automatiske DSG gearkasse, også kendt som Direkt Schalt Getriebe eller Direct Shift Gearbox, er dobbeltudkoblings-gearkasser med to primære aksler - den ene tager sig af de lige gear og den anden de ulige gear. På trods af at BorgWarner udviklede systemet på vegne af Volkswagen, er det ikke det første forsøg på en dobbeltudkoblings-automatgearkasse. Ligesom andre vigtige nyskabelser inden for bilindustrien, kan spores tilbage til motorsportens verden, er det også tilfældet her.

I 1980 havde Porsche 962 allerede brugt en dobbeltkoblings-gearkasse. Når man skiftede til næste gear, skete skiftet ved udkobling og indkobling fra et gear til det næste i en glidende bevægelse og samtidigt lå næste gear igen allerede klar til indskiftning via hovedakslen. Således var der overlap mellem 2 gear under kørslen.

I tillæg til dette blev motorens drejningsmoment nedsat en smule, når der blev gearet op og momentet blev øget en smule, når der blev gearet ned. Det sikrede et hurtigt og jævnt gearskifte uden at man lagde særlig mærke til det, under kørslen. Derudover hævder Volkswagen, at de, med deres DSG gearkasser, sparer op til 20% brændstof sammenlignet med med "standard" automatgearkasser med hydraulisk moment konverter!

Driften af DSG er på mange områder magen til en traditionel manuel gearkasse og kan vel nærmest beskrives som en dobbelt-udførende konventionel gearkasse. Den store forskel er, at DSG er elektronisk kontrolleret.

To typer: DSG6 og DSG7

Efter introduktionen af DSG i 2003 introducerede VW flere versioner af DSG gearkassen. Siden da, har the German automotive group lanceret 2 varianter: en 6 trins (DSG6) og en 7 trins (DSG7). På trods af, at der er sket forbedringer af begge typer, er de grundlæggende principper de samme.

DSG 6 DQ250 (02E) - TCU
DSG 6 DQ250 (02E)

TCU

Tilmeld dig for at se priser

DSG6: en DSG 6 med multiplade vådkobling

Mekanisk kan DSG 6 beskrives som en manuel gearkasse med to våd-multiplade koblinger, som to (primære) indgangsaksler og to (sekundære) udgangsaksler. En elektronisk kontrolleret hydraulisk kontrol (mechatronic) der sikrer, at gearkassen kan fungere fuldautomatisk. Som ekstraudstyr kan der vælges en ekstra manuel koblingsmulighed (Tiptronic).

Et to-masse svinghjul forbinder motorens krumtapaksel med de to koblingshuse, der roterer sammen på linje med krumtapakslen. De to indre bærere roterer uafhængigt om den samme akse og driver hver deres primæraksel via en fast forbindelse. Primæraksel-1 roterer i den hule primærakse-2.

Gearskift, indkobling og udkobling bliver kontrolleret af et centralmodul i gearkassen: mechatronic enheden. Den indeholder et elektronisk modul samt en elektro-hydraulisk enhed. Det betyder, at mechatronic enheden er indbygget i gearkassen og er derfor en del af gearkassens hydrauliske kredsløb.

Siden introduktionen af DSG6 gearkassen, er der kun lavet to varianter. Den seneste variant er DQ400e. Det, der gør DQ400e DSG så unik, er, at det benytter sig af tre koblinger. Denne 3. kobling forbinder den elektriske motor til forbrændingsmotoren. Denne automatgearkasse bruges for eksempel i Škoda Superb Mk4 og i Volkswagen Golf GTE. Denne tidlige DSG variant DQ250 som blev afsløret i 2003, har faktisk eksisteret uforandret siden introduktionen. DG250 kan klare op til 400 Nm og bruges stadig. Herunder er en oversigt af biler, som benytter sig af denne automatgearkasse.

icon-check-markBiler der bruger DSG6 gearkassen

Volkswagen Passat
3C 2005-2010

Volkswagen Golf
V 2003-2009

Volkswagen Touran
1T 2003-2010

Audi A3
8P 2003-2012

Audi TT
8N 1998-2006

Selv det faktum, at denne DG250 gearkasse kan beskrives som meget pålidelig og som er elsket af mange kørere, forekommer der forskellige fejl i systemet over tid. En blinkende advarselslampe i gearindikatoren (“PRNDS”) der indikerer tilfældig eller dårlig skift af gear eller i nogle tilfælde endda fuldstændig svigt af gearkassen, er kendte klager til os med denne enhed.

Når man diagnosticerer en bil med DQ250 automatgearkasse og der forekommer fejlkoderne (se herunder), så kan du være sikker på, at mechatronic enheden har fejl.

Forskellene på DSG6 og DSG7

Et nyt kapitel i DSG historien fulgte i 2008. Den væsentligst forskel på DSG6 og DSG7 er LuK koblingssystemet. Hvor DSG6 benytter våd multi-plade koblinger, bruger DSG7 gearkassen to tørplade-koblinger. Ud over at DSG7 har en ekstra udgangsaksel hvortil bakgearet er koblet.

verschil-dsg6-en-dsg7

Endnu en stor forskel på DSG6 og DSG7 er antallet af versioner gennem årene. I skrivende stund har otte forskellige varianter af DSG7 set dagens lys. Den mest kendte og måske også mest berygtede blandt bilelskere er DQ200.

DSG 6 DQ250 (02E) - TCU
DSG 6 DQ250 (02E)

TCU

Tilmeld dig for at se priser

DSG7 DQ200

The DQ200 var den første DSG7 gearkasse, der blev produceret. På trods af at denne gearkasse har et ekstra gear på lager, vejer denne enhed og gearkassen ca. 23 kilo mindre end DSG6. Den store ulempe ved denne gearkasse er, at den "kun" kan klare 250Nm moment. Det betyder, at denne DQ200 hovedsageligt bruges i biler med mindre motorer.

icon-check-markBiler leveret med DSG7 DQ200 gearkasser

Volkswagen Golf
V 2003-2009

Volkswagen Golf
VI 2005-2012

VW Passat
3C 2005-2010

VW Touran
1T 2003-2010

Audi A3
8P 2003-2012

Men, som vi lige har nævnt, er DQ200 en berygtet gearkasse. I 2013 var der en verdensomspændende tilbagekaldelse på grund af problemer med denne gearkasse, som tvang 1,6 millioner biler tilbage til forhandlerne. Det betyder dog ikke, at alle problemer med denne del er blevet fuldstændig løst. Som med DSG6 kan gearskifteindikatoren på instrumentbrættet blinke, og gearkassen kan forårsage gearskifteproblemer.

Vi ser også jævnligt at 30A sikringen er smeltet på grund af kortslutning og at der opstår lækage og/eller tryktab. Hvis du støder på en af ​​disse fejl eller nogen af ​​nedenstående fejlkoder ved diagnosticering af bilen, ved du, at der kan være noget galt med mechatronic-enheden i DSG. ACtronics har udviklet genopbygningsløsninger til disse fejlkoder!